Mutta Torreviejassa oli tämän näköistä kun kaikki alkoi:
En olisi ikinä voinut kuvitella että tällainen paikka on olemassa vaikka miljoonat kerrat olen bussia odottanut aivan tässä vieressä. Paikkaa nimittäin ei näe ylhäältäpäin, sen näkee vaan alhaalta ja sinne ei niin vaan mennäkkään jollei mene jotakin konserttia kuuntelemaan.
Minulla oli onnea kun pääsin tälle Turisti-infon kierrokselle mukaan.
Tämä alue oli käytössä 1777-1958.
Hevoskärryillä kärrättiin suola Torreviejan laguunista tähän altaaseen, punnittiin ja kuljetettiin kottikärryillä laiturin päähän proomuihin joista suola lastattiin laivaan.
Tämä systeemi oli hankala ja 1898 rakennettiinkin uusi laituri korkeammalle tasolle.
Siitä laiturista voi laskea suolan proomuihin suoraan ränniä pitkin.
Torrevieja on kaupunki joka syntyi kaksi kertaa 30 vuoden aikana!
Kukoistava suolateollisuus motivoi Torreviejan kaunpungin luomista. Se kuitenkin tuhoutui suuressa maanjäristyksessä 1829 melkein kokonaan mutta rakennettiin uudelleen.
Vuonna 1482 määräsi Fernando el Católico rakennettavaksi kanavan yhdistämään Torreviejan laguunia ja merta. Tämä kanava tunnetaan nimellä Acequion.
Laguunista saatu suola oli erinomaista laatua joten vuonna 1777 alettiin suolaa kuljettamaan Torreviejan satamaan, Eras de la Sal´iin. Tällöin Torrevieja erotettiin Orihuelasta.
Yllä oleva kuva on juuri tältä ajalta. Eli silloin oli vain nämä talot, vanha torni ja suola-allas.
Suolaa oli nostettu La Matan laguunista aikaisemmin ja vuonna 1802 määräsi Carlos IV toimistot siirrettäväksi Torreviejaan. Pian tämän jälkeen hyväksyttiin jo olemassa olevan kaupunginrakennussuunnitelman rakentaminen, kun asukasluku oli itse asiassa noin 1 500.
Maaliskuun 21. ja 18. huhtikuuta 1829 maanjäristykset tuhosivat kokonaan kaupungin.
Fernando VII määräsi Torreviejan rakentamisen uudelleen insinööri Don José Agustín de Larramendin suunnitelmien mukaan.
Parroquia de la Inmaculada Concepción kirkkoa ruvettiin rakentamaan 1879 mutta saatiin valmiiksi vasta 1928.
Kirkon rakennelmissa voi nähdä muutamia kiviä vanhasta tornista josta Torrevieja on saanut nimensä.
Nykyään suolantuotanto tapahtuu ainoastaan Torreviejan suolajärvestä. La Matan suolajärveen otetaan merivettä kanavaa pitkin. La Matan järvessä vesi haihdutetaan ja ja näin saatu suolapitoinen vesi pumpataan Torreviejan järveen. Siellä tapahtuu suolankeruu isolla "ruoppaajalla" ja nostetaan isoihin kasoihin joista se kuljettimen (liukuhihnan) avulla siirretään satamaan suolalaivoihin.
Myös Pinoson vuorilta on rakennettu 52,7 km pitkä putki joka tuo vuorisuolaa Torreviejan järveen.
Laivojen purjeiden ompelua |
Laivanrakentamistakin on harrastettu |
Torreviejassa on ollut myös kylpylöitä. |
Suolataidetta |
Tästä portista mennään Eras de la Sal´in |
Paikallisbussiaseman takana näyttää tällaiselta. Muurin takana suuei näyttämö jossa pidetään esim. Habaneras-laulukilpailut. Kahden puun takana bussiasema. |
Paikka jossa pidetään esim Habaneras laulukilpailut ja muita juhlia. Näyttämön muoto mahdollistaa esitysten kuuluvuuden ilman äänentoistolaitteita. |
Cubalaiset merimiehet toivat tullessaan Habaneras-musiikin tänne suolanhakureissuillaan. Monumentti omistettu Habaneraslaulajille. Nuo linnut ei kuulu itse monumenttiin. |
Tästä laiturista lastattiin suola kotikärryillä proomuihin |
Kaikkien nimet jotka ovat työskennelleet suolateollisuudessa Torreviejassa. Siellä oli oppaamme isän ja enonkin nimet. |
Portti josta tulimme, Turisti-info keskellä |
Soittajapatsaiden kapellimestari, Francisco Casanovas |
Nykyinen suolalaituri |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti